Strah od javnog nastupa jedan je od najraširenijih strahova na svijetu. Ključno je pitanje kako biti pritom autentičan, kako zadržati prirodnost i osjećati se dobro u svojoj koži i, najbitnije, kako da nam ljudi vjeruju? Iako će zvučiti banalno – treba biti svoj, ne truditi se biti netko drugi u javnom nastupu. Zaista treba zaviriti u sebe, utvrditi svoje ključne poruke, prihvatiti sebe i sve svoje dimenzije u fizičkom smislu kako stati pred ljude i uvijek se, baš uvijek, staviti u službu poruke, istaknula je za PoslovniFM Jelena Makovičić, osnivačica Komunikacijskog umjetnika, glumica i trenerica javnog nastupa.

Na opasku urednika emisije Mislište, Sandra Kraljevića, kako bi neki ljudi radije skočili padobranom ili pustili tarantulu da im šeće po licu, nego 10 minuta stali ispred publike i nešto prezentirali, upitana zbog čega je strah od javnog nastupa toliko intenzivan, Makovičić odgovara kako razlog treba tražiti u činjenici da se u javnom nastupu izlažemo, a s druge strane nemamo edukaciju za to od malih nogu. Sve je stvar vježbe, treninga i edukacije. Na primjeru anglosaksonske kulture u školskom sustavu, ali i primjeru vođenja Velike Britanije se to najbolje vidi – i sam kralj koji je imao problem s mucanjem (u sjajnom filmu Kraljev govor) vježbao je uz savjetnika ustrajno, a i premijerku Margaret Thacher trenirali su tome upravo kolege s Royal Central School of Speech and Drama iz Londona, koju sam i ja pohađala. Mi tu polako krčimo put, sve više ljudi smatra kako im je potreban trening i edukacija.

– Strah od javnog nastupa je zapravo jedna inteligentna, normalna reakcija, ali ako imamo pripremu, strah nestaje, ustvrdila je Makovičić.

– Mislim da bi općenito svojevrstan dramsko-scenski odgoj trebao biti predmet još od osnovne škole, jer djecu i ljude strašno oslobađa. Kreirala sam više kolegija za fakultete, a ponosna sam upravo jer vidim koliko to studentima, mladim ljudima pomaže, podiže samopouzdanje. Koliko je teško postaviti pitanje – nešto kulturološki je među nama, bojimo se možda ispasti glupim ako postavimo krivo pitanje, razmišljamo tad i o izgledu i što će ljudi pomisliti i reći, a uopće nismo fokusirani na znatiželju doznati neki odgovor, ocjenjuje Makovičić.

Jedna od najbitnijih stvari u javnom nastupu je ne zaboraviti da smo mi u jednoj ulozi, koja te štiti kad si pripremljen. I glumci imaju tremu, ali uloga ih štiti. Tako je bitno u javnom nastupu osvijestiti o ulozi u javnom nastupu i porukama koje šaljemo.

Glumačke tehnike mogu pomoći ljudima da bolje prezentiraju ili oslobode se straha od javnog nastupa. Glumci vježbaju i probe u kazalištu pred premijeru traju minimalno tri mjeseca, po primjerice pet sati dnevno, kazala je Makovičić, na što je urednik Kraljević dometnuo u šali kako misli da nitko nikad nije poslovnu prezentaciju vježbao tri mjeseca svaki dan.

Cjelovitu emisiju možete poslušati u nastavku ili preuzeti za kasnije slušanje.

Za dobar javni nastup, ponovit ću, potrena je temeljita i dobra metodološka priprema. Sve to prati i svojevrsna anksioznost i odmah ljudi teško dišu….zato je potrebno svoje tijelo dovesti pod kontrolu. Prvo je potrebno postaviti i temeljno pitanje zašto ja i koja je ciljana publika. Mentalno se tada vježbom treba staviti u službu poruke, ona je bitna, mičući fokus sa sebe, koji postajem ne toliko bitan. Ma treba izgovarati, uvježbavati, gnjaviti ukućane, jer tijelo ima memoriju, tako da dolaskom u neku realnu situaciju, tijelo zna da je to već prošlo i da nam nije premijera, savjetuje Makovičić.

Greške? Ne vjerujem u greške. Tko u publici zna točan raspored riječi i rečenica u predstavi ili sadržaj do detalja vaše prezentacije. Nitko. Idete dalje, a ako sami osjećate i mislite da ste pogriješili, uvijek možemo priznati publici. Jednostavno i ići dalje, poručuje Makovičić. Zato treba vježbati – zamislite da imate genijalnu ideju, proizvod, a ne znate ga prezentirati. Dobijete 3 minute sastanka s nekim vrlo bitnim i ako postoji taj strah, naprosto neće biti efekta od sastanka. Ilustrirala je to sjajnom misli britanskog premijera Winstona Churchilla koji je rekao – za govor od tri minute treba mi tri dana pripreme, a za govor od tri sata dovoljne su mi tri minute priprave.

Osvrnula se i na razliku javnog i medijskog nastupa, naglasivši da je medijski specifičniji, zbog kratkoće. To zahtjeva dulju pripremu, oblikoava kratkih sažetih misli, izrade ključnih poruka, kako ne bi u montažu rezanjem izgubili bit poruke. Sve mora biti sažeto, cjelovitio, koncizno i kratko u poruci koju šaljemo. Kod tv nastupa, treba voditi brigu i o zakonitostima ponašanja pred kamerom – umiriti se, raditi manje pokrete, paziti što ste odjenuli….

Uskoro izlazi i knjiga Komunikacijski umjetnik, u kojoj će se naći sve tehnike, posložene metodološki, najavila je.

Upitana je li bilo teško spojiti glumu sa poduzetništvom, Makovičić odgovara kako je zapravo poduzetništvo uvijek bilo u njoj i s njom. Sanjala sam svoje kazalište, dramski studio…, istaknula je Makovičić u razgovoru za PoslovniFM.

Autori: Sandro Kraljević i Darko Buković Foto: Darko Buković/PoslovniFM

Objavljeno 7. listopada 2021. Emisija Mislište: Jelena Makovičić pretvorena je u tekst pomoću umjetne inteligencije, korištenjem platforme Beey tvrtke NEWTON Technologies Adria d.o.o., partnera prvog poslovnog radija PoslovniFM. Sva prava pridržana ©poslovniFM