Dok gradite posao utemeljen na hobiju, odnosno nečemu što je vaša dugogodišnja ljubav koju tek pretvarate u posao, treba raditi nešto drugo kako bi preživjeli, iskrena je Irena Sertić, vlasnica i voditeljica Plesnog studija Shireen, male škole orijentalnih plesova, i organizatorica Oriental Fusion Stars Festival Zagreb, koja je u studio prvog poslovnog radija PoslovniFM stigla s posla koji radi od 8 do 16 sati.

Plesom se bavi  punih 12 godina, a posljednjih pet aktivna je u solo karijeri i kao voditeljica plesne škole i udruge Shireen, prema umjetničkom imenu pod kojim nastupa. Posebno se ponosi time da je već četiri godine za redom, uz pauzu koju je nametnula pandemija koronavirusa, uspjela organizirati vrlo posjećen Festival, na kojem se okupljaju vodeća imena i plesne grupe koje se bave plesnim fuzijama.

Kao i s mnogim stvarima koje od ljubavi pomalo prerastaju u posao, s orijentalnim plesom počela se baviti relativno slučajno, isprva samo rekreativno, u potrazi za nečim što će joj hraniti dušu, otkrila je u razgovoru s Marijanom Matković, urednicom emisije Poslovna žena.    Cjelovitu emisiju možete poslušati u nastavku ili preuzeti za kasnije slušanje.

– Jednostavno; u nekom trenutku života počnete tražiti ispušni ventil – tako sam počela plesati rekreativno. Obično to ženama budu neke prekretnice u životu, poput rastave braka ili neke druge velike životne promjene. Oduvijek sam se bavila plesom, ali nikada orijentalnim. I od obične ‘rekreacije’ došlo je do sve profesionalnijeg bavljenja tim plesom, pa do toga da i sama organiziram prvi tečaj, pa onda pomalo školu i na kraju Festival. Nekoliko plesača i ja došli smo do toga da želimo osnovati platformu putem koje bismo mogli pokazati što sve znamo. A kako osobno ne plešem samo ‘čisti’ orijentalni ples, nego i fuzije, te kako su fuzisti dugo bili pomalo marginalizirani, drago mi je da mogu reći da to više nije tako, zbog niza stvari koje se događaju na svjetskoj plesnoj sceni, ali i zbog našeg festivala koji je jedini takav festival u Jugoistočnoj Europi. Drago mi je da se možemo pohvaliti time, te da se Zagreb, kojeg jako volim, može pohvaliti da je domaćin jedne takve priče, – priča Irena. Fuzisti su, odgovara, ljudi koji se u osnovi bave orijentalnim plesom, ali su tijekom svojih plesačkih godina izučavali i bavili se i drugim plesovima, spajajući ih s orijentalnim.

– Vjerovali ili ne, moguće ga je spojiti sa jazzdanceom, hip hopom, folklorom, svim mogućim latino plesovima… Rekla bih da je sve što možda i ne možete zamisliti u toj kombinaciji – itekako moguće. To je doista unikatan projekt, zato sam naglasila da je jedini takav festival u Jugoistočnoj Europi i time se zaista možemo ponositi. Imali smo strahova kad smo krenuli, jer plesači fuzija do tada nisu imali svoje mjesto na drugim festivalima, nije ih se doživljavalo, no mi smo uspjeli prerasti u pravu proslavu plesa, u pravi mali show. Prepoznali su nas i neki mediji, malo su nas i pratili. Mnogi nisu mogli vjerovati da je sve to što su vidjeli moguće spojiti na takav način – priča Irena.

Multidisciplinarna kreativnost

No, zašto se uopće jedan izvorno prelijep ples spaja s drugima, koji imaju svoje posebnosti i ljepotu?

– Zato što smo kreativni, zato što želimo pokazati da smo multidisciplinarni, pokazati da možemo baratati s puno plesnih stilova i da smo sposobni spojiti to u jednu fuziju, u jednu koreografiju. To, naravno, ne znači da na Festivalu nećete vidjeti i onaj tzv. ‘čisti‘ orijentalni ples, iako taj izraz radije izbjegavam, jer ni onaj izvorni orijentalni ples više nije što je nekad bio – odgovara umjetnica Shireen.

Inače, program Oriental Fusion Stars Festivala sadrži radionice, na kojima se građani koje zanima ta vrsta plesa mogu upoznati s njim i isprobati osnovne korake. No, usmjereni smo plesačima koji time dobivaju priliku da im svjetske zvijezde u orijentalnom plesu i fuzijama pokažu nove trendove.
– Na četvrtom festivalu gošća je bila Katerina Joumana, vrlo poznata i priznata plesačica, koja, iako je Ruskinja, živi u Beču. Ljudi jako vole doći na radionice koje vode strani učitelji plesa, no istodobno radionice drže i iznimni domaći plesači. Vrhunac festivala je večer na kojoj se predstavljaju plesne grupe iz Hrvatske i svijeta – kaže Irena. Dodaje kako nije nimalo lako organizirati takvo događanje, jer kulturni projekti teško dobiju podršku Grada Zagreba.

– To bi mogli reći i mnogi drugi s područja kulture, vjerujem. Voljela bih znati zašto je to tako, posebno kad dođeš s kvalitetnim projektom. Kada se obratiš Odjelu za kulturu Grada Zagreba i kad te taj odjel četiri godine za redom odbija… i svake se godine pitam zašto i još uvijek nisam dobila nikakav odgovor. Ne znam zašto toliko odbijanja i nepovjerenja. Nemam ništa protiv nikakvih udruga niti projekata, neću ulaziti u to kome se dodjeljuju projekti, ali je indikativno da nas zaobilaze. I ne mislim pritom samo na orijentalni ples, ali s obzirom na to da sam u tim plesnim vodama, mogu reći da to jako teško funkcionira. Jedinu podršku i pomoć dao nam je Odjel za mlade Grada Zagreba, oni su nas doista saslušali i potrudili se. Nismo dobili mnogo, ali je i to malo što smo dobili uspjelo pokriti većinu naših troškova: od najma dvorane, troškove puta, smještaja i honorare za nastup te održavanje radionica za glavne instruktore. Treba biti čarobnjak pa s malom svotom novca organizirati takav festival. Tad se čovjek upita zašto to radi: i odgovor se odmah sam nameće – upravo zbog nekoliko ljudi koji mi svesrdno pomažu od početka, jer vjeruju u projekt i sudjeluju. A nitko od njih se i ne bavi plesom! – kaže Irena Sertić.

Kad se netko bavi orijentalnim plesom, onda živi taj život, dodaje. Puni ste šljokica, blještećih stvari, često slušate tu glazbu, jednostavno živite u tom duhu.

–  I žene koje dođu na tečaj orijentalnog plesa žele se osjećati tako, a ja im to želim omogućiti u jednoj takvoj dvorani – dodaje. Naglašava kako su kao nomadi, u stalnoj selidbi i raznim prostorima. Svi koji iznajmljuju ili unajmljuju znaju da su cijene najma otišle u nebo, do prostora je jako teško doći. Postajemo prelijepa i prevelika priča da bismo se zadovoljili s bilo kakvim prostorom, moramo imati svoje posebno mjesto – reći će Irena Sertić.

– Htjeli mi to priznati ili ne, mi još uvijek živimo u prilično patrijarhalnom društvu s patrijarhalnim pogledima na žene i na obitelj, kao i na seksualnost. Mnogi ovaj ples još uvijek doživljavaju na vulgaran način, što su predrasude. Drago mi je što vidim da se te predrasude ruše kod svih koji dođu na Festival, ili kod onih koji upišu školu – priča Irena.

Orijentalni ples ne smatra se bez razloga ženskim plesom, jer je pokretima i plesnim koracima upravo vrlo pogodan za žene i nosi puno benefita za tijelo, budući da plesačice pokretima jačaju mišiće torza, zdjelice, leđa, rješavaju se napetosti u kralježnici, što je korisno pogotovo ako cijeli dan sjede za računalom, ujedno grade držanje i posturu koji će im dati dozu samopouzdanja.

– Kad jednom svladate osnove držanja tijela, više nikada nećete biti pogrbljeni. Također, orijentalnim plesom se ublažavaju menstrualni bolovi, pa sve do toga – a od toga je ples nekada i krenuo – da su to vrlo korisne vježbe pred porod, naglašava Sertić.

Odgovara kako su imali i mušku grupu, vremenom je njih bilo sve manje i manje. Oni koji se na to odluče obično imaju jako dobre rezultate. Za razliku od žena, muškarci su, smatra, puno opušteniji u orijentalnom plesu.

 – Muškarci su se nazvali Kahrimani – junaci. To su ime sami sebi odabrali i zaista su bili pravi junaci, kaže vlasnica Plesnog studija Shireen. Jedan je bio dizajner obuće, drugi fitness trener, treći pak profesor na medicinskom fakultetu i četvrti autolimar – koji je ostao najdulje i bio jako uspješan. I spremno poziva muške slušatelje radija PoslovniFM koji bi se željeli okušati u trbušnom plesu, da će uz preporuku našeg radija dobiti – popust na tečaj.  

Iako sve svoje snage usmjerava u to da promiče fuzije u plesu, ona sama najradije pleše stilove, odnosno stil orijentalnog plesa koji je nasljednik ‘starog’ trbušnog plesa, koji su plesale prve orijentalne plesačice, početkom 20. stoljeća.

– Volim fuzije, organiziram i festival fuzionista, no nekako sam više za taj senzualni, ženstveni ples, možda uz dodatak velova. Čini mi se da je ta senzualna nota upravo ono što ljudi očekuju vidjeti na nastupu trbušnog plesa i zato se trudim i pružiti im to svaki put – kaže. U slobodno vrijeme, međutim, zalomi joj se i ‘Gluvo ličko kolo’, dodaje uz smijeh inače rođena Ličanka koja se Likom baš ponosi i uvijek joj se rado vraća.  

– Nisam ga još upotrijebila na festivalu ili na nastupu, bilo bi teško izvedivo predstaviti ga. No, kad smo već kod folklora, mogu vam odati jednu ekskluzivu: Na petom festivalu, na našoj obljetnici, 19. studenoga 2022. godine, neće biti Gluvog kola, ali festival ćemo otvoriti s KUD-om Markovac, odnosno jednom kombinacijom trbušnog plesa i folklora. Jako se veselim prilici da pokažemo kako se i orijentalni ples i folklor mogu spojiti i funkcionirati lijepo – najavila je Irena Sertić na kraju razgovora za poslovniFM.

Autorica: Marijana Matković Foto: Darko Buković/PoslovniFM

Objavljeno 24. rujna 2021. Sva prava pridržana ©poslovniFM